Oude pomp reviseren of nieuwe aanschaffen? Deel 3

In de reeks “Als je naar de pomp wijst, wijzen er drie vingers terug.”, gaan we dieper in op het vraagstuk: moet ik mijn oude pomp reviseren of een nieuwe aanschaffen? We doen dit ter voorbereiding op onze tweede lezing die we mogen geven bij de Pumps & Valves beurs in Antwerpen op donderdag 22 maart. Deze artikelen dienen als achtergrond informatie voor onze lezing, maar kan als serie ook op zichzelf gelezen worden. Dit is het derde artikel in een reeks van zes.

 

In het artikel van vorige week sloten we af met enkele detailfoto’s van schadebeelden en vroegen we jullie om ervaringen met deze beelden.

Zoals misschien wel is opgevallen op de detail-foto’s, is het best wel lastig om de verschillen, die er echt wel zijn, goed te kunnen onderscheiden. Ik heb dit al eerder gezegd in de serie “Pompmoordenaars”, maar het is en blijft heel belangrijk dat defecte onderdelen gelabeld en bewaard worden om verder te worden onderzocht. Zonder lijk is er tenslotte ook geen moordzaak.

Bron: Praktijkfoto seal – Oveducon.

 

Dat dit nog lang niet altijd gebeurd, bleek wel toen we gevraagd werden om uit te zoeken waarom de standtijd van mechanical seals bij een fabriek regelmatig < 1 week bedroeg. Als dan uiteindelijk blijkt dat alle defecten mechanical seals niet digitaal vastgelegd zijn middels foto’s én dat alle seals in de klico zijn beland, dan wordt het onderzoek echt een stuk lastiger. Misschien eindigt het zelfs als een cold case.

 

Terug naar de waaiers van vorige week:

Bron: Close-up schadebeeld – Oveducon.

 

Schadebeelden kunnen onder een microscoop onderzocht worden en in sommige gevallen is door aan de schadebeelden voorzichtig te voelen al een duidelijke richting waar de oorzaak gezocht moet worden te bepalen. (Zorg hierbij wel dat de materialen niet schadelijk zijn voor de gezondheid!)

 

Zo voelt de schade aan de linker waaier op de foto scherp aan de randen. De schade aan de andere waaier voelt afgerond aan. Duidelijke verschillen dus die al aangeven in welke richting verder gezocht moet worden. Als er namelijk een stukje uit het materiaal ‘getrokken’ wordt, ontstaan er scherpe randen. De oorzaak hier is dus: cavitatie, aan de plek op de schoepen van de waaier waar deze schade zich voordoet is zelfs nog af te leiden wat de cavitatie veroorzaakt.

 

Als het materiaal van de waaier, of welk ander pomponderdeel dan ook, niet geschikt is voor het te verpompen medium, dan zal dit materiaal aangetast worden, of zoals in het geval van de foto rechts, zelfs oplossen. De oorzaak is hier dus aantasting door het medium. De randen van dit schadebeeld zijn niet scherp, maar voelen afgerond aan. Door dit verschil zijn deze twee, gelijk ogende schadebeelden, door simpelweg te voelen van elkaar te onderscheiden.

Bron: “Je handen vuil hebben gemaakt” – Oveducon.

 

Wat hierin duidelijk naar voren komt is een aspect dat heel belangrijk is bij het analyseren en oplossen van pompstoringen, namelijk: ervaring, je moet als het ware je handen hebben vuil gemaakt. Pas als je een x-aantal schadebeelden gezien hebt, en daarvan de oorzaak hebt kunnen achterhalen, begin je ze te herkennen. Dit proces, wat vaak jaren en jaren duurt, proberen we tijdens de cursus “pompstoringen analyseren” met onze cursisten versneld te doorlopen. Het is namelijk tamelijk uniek om zo’n grote verzameling schadebeelden tot je beschikking te hebben die door de jaren heen zijn verzameld. Door deze vele verschillende schadebeelden de revue te laten passeren en uit te leggen wat de achterliggende oorzaak is wordt er in heel korte tijd heel veel ervaring opgedaan.

 

Maar, eerlijk is eerlijk, dan ben je er nog niet. Als schadebeeld analyse en storingzoeken, zoals bij ons, je werk is en je hier dus dagelijks mee te maken hebt, dan wordt je toch soms nog lelijk op het verkeerde been gezet. Dit doordat soms het schadebeeld in eerste instantie misschien lijkt op A, maar uiteindelijk toch B als oorzaak blijkt te hebben. Hier speelt “fingerspitzengefuhl”, zoals ze dat zo mooi noemen, een belangrijke rol. Ervaring en een onderbuikgevoel die je zeggen dat er: “iets niet helemaal klopt.”. Hoe dit aan te leren is? Wist ik het maar.

 

Volgende week gaan we dieper in op vinger 1: periodiek onderhoud. Hoe zijn hierin stappen te maken? Wat zijn valkuilen om op te letten? Mochten mensen nog aanvullingen hebben op dit artikel dan horen we het graag; een leven is immers te kort om alles te weten.

 

Tot volgende week!

Anderen lazen ook:

0

Start typing and press Enter to search