Oude pomp reviseren of nieuwe aanschaffen? Deel 1

In de reeks “Als je naar de pomp wijst, wijzen er drie vingers terug.”, gaan we dieper in op het vraagstuk: moet ik mijn oude pomp reviseren of een nieuwe aanschaffen? We doen dit ter voorbereiding op onze tweede lezing die we mogen geven bij de Pumps & Valves beurs in Antwerpen op donderdag 22 maart. Deze artikelen dienen als achtergrond informatie voor onze lezing, maar de serie kan ook op zichzelf gelezen worden. Dit is het eerste artikel in een reeks van zes.

Ik heb het maar al te vaak gehoord…er gaat een pomp kapot en het eerste wat ze zeggen is: “Wat een rotpomp!”. Vervolgens wordt de oude pomp die vaak helemaal niet oud is, eruit gehaald en vervangen voor een nieuwe, en dan natuurlijk het liefst ook nog eentje van een ander merk. Niet veel later gaat deze pomp ook weer kapot. Ook weer een “rotpomp!”, weer vervangen, liefst weer een ander merk.

 

Hoe vaak ik niet iemand aan de telefoon heb gehad: “En die rotpomp doet niet wat ie moet doen!!!” en dan ga je vervolgens naar diegene toe om de situatie te bekijken en het eerste wat je te horen krijgt is: “Zeker wel garantie hè Jos?”.

Toen ik in Bangladesh was om te onderzoeken waarom daar de bronpompen zo vaak kapot gingen, was het eerste wat ik te horen kreeg toen ik daar aankwam: “Ja maar dat komt omdat we hier slechte pompen hebben.” Ze doelden dan op de Chinese en Turkse pompen die ze daar ook hadden. Ook, want na een beetje doorvragen bleek dat ze net zo goed pompen van Duitse en Oostenrijkse makelij hadden die binnen twee-drie maanden overleden.

Je hoeft maar voet op een beurs te zetten en er bekruipt je het gevoel: “nieuwe techniek gaat al mijn problemen oplossen”. Nooit meer die domme rotpomp die niet doet wat ik wil, want nu is daar slimme techniek voor die mij precies laat zien hoe of wat; die me volledige controle geeft.

 

Laat ik duidelijk zijn: er is natuurlijk helemaal niks mis met nieuwe slimme techniek, sterker nog: er komen heel mooie oplossingen op de markt. Maar het wordt wat mij betreft gevaarlijk als het lapmiddelen dreigen te worden die alleen maar bezig zijn met symptoombestrijding.

 

De rotpomp, Chinese pomp en de domme pomp zijn allemaal voorbeelden waarbij de oorzaak van de problemen op de één of andere manier wordt toegeschreven aan de pomp. Deze zou een productiefout hebben, van een verkeerd merk zijn, uit het verkeerde land komen of niet ‘slim’ genoeg zijn.

 

Ik merk in de praktijk dat mensen de neiging hebben om heel snel naar de pomp te wijzen, maar weet dat als je naar de pomp wijst…

….wijzen er drie vingers terug.

In +-90% van de gevallen ligt het namelijk helemaal niet aan de pomp.

 

In plaats van direct naar de pomp te wijzen zou er veel meer tijd en energie gestoken moeten worden in het zoeken naar de achterliggende oorzaak, en in negen van de tien gevallen is dit, hoe confronterend ook: een menselijke. Alleen door te zoeken naar de achterliggende oorzaak weet je of je een pomp beter kunt reviseren of dat je er toch aan moet gaan denken om een nieuwe aan te schaffen, omdat deze beter zal functioneren in de gegeven situatie. Dit vereist kennis van zaken. En dit is misschien ook vaak meteen het probleem, want die is misschien onvoldoende aanwezig.

 

Met onze lezing en deze reeks artikelen willen we hier verandering in brengen, door mensen handvaten te geven om hier zelf mee aan de slag te kunnen gaan. Een goed begin hierbij is: weten hoe je zoiets aan moet pakken en wat mogelijke maatregelen zijn die je kunt treffen. In de komende vijf artikelen schetsen we daarom een framework aan vragen en afwegingen die je moet maken om tot een weloverwogen beslissing te komen.

 

In ons volgende artikel introduceren we “de drie vingers” en gaan we kijken naar de informatie die je allemaal moet verzamelen voordat je kunt beginnen met de analyse.

 

Wat zijn jouw ervaringen met het fenomeen: “wijzen naar de pomp” en hoe ga je met zulke situaties om? We zijn benieuwd naar jullie ervaringen!

 

Tot volgende week!

Anderen lazen ook:

0

Start typing and press Enter to search